AJURWEDA

Tradycyjna Medycyna Indyjska, Tybetańska i Mongolska 


Ajurweda to „wiedza życia”, bądź „sztuka życia” - najstarszy na świecie system medyczny i filozoficzny, wywodzący się ze starożytnych Indii. Mimo iż powstał około pięć tysięcy lat temu, dziś  nie traci nic ze swojej aktualności. Ajurweda traktuje ciało i umysł jako całość. Ajurwedyjska wiedza medyczna ujmuje człowieka holistycznie.  Jest  to nauka o nas samych, pozwala nam zrozumieć naszą naturę i odkryć nasze potrzeby. Zawiera nie tylko wskazówki dotyczące leczenia chorób ale i przepisy na to – co jeść, jak dbać o siebie,  jak żyć by pozostać w harmonii, szczęściu, zachowując zdrowie i długie życie. Pierwsze ośrodki nauczające metod terapeutycznych Ajurwedy powstały w Polsce w połowie lat 70-tych XX wieku, a indyjscy i tybetańscy mistrzowie z zakresu leczenia ajurwedyjskiego zaczęli do Polski przyjeżdżać z początkiem lat 80-tych XX wieku. ówcześni adepci Szkoły czy raczej Akademii Ajurwedy aktualnie są polskimi Mistrzami - Medykami Ajurwedysjkimi!

Metody Terapii Ajurwedyjskich - Baza Wiedzy 




Krótkie Wprowadzenie w Tradycyjną Ajurwedę


Ajurweda (sanskr. आयुर्वेद āyurveda) - medycyna wedyjska czy indyjska jest tradycyjnym, starohinduskim sposobem uzdrawiania praktykowanym od tysięcy lat. Podstawową zasadą nauki Ajurwedy jest zdolność każdego człowieka do samoleczenia. Oznacza to, że dzięki zachowaniu właściwej równowagi wszystkich energii ciała można wyraźnie ograniczyć procesy degeneracyjne i choroby. Medycyna ajurwedyjska opiera się na obserwacji, że wszystkie choroby mają swój początek bądź w umyśle bądź w układzie pokarmowym, a powoduje je albo złe trawienie pokarmu, albo dieta niedostosowana do dośa, czyli do biotypu psychofizycznego człowieka. Jedną z najlepiej znanych terapii ajurwedyjskich jest oparta na masażach i bioenergetyce terapia Polarity.



Ajurweda w dewanagari आयुर्वेद , ang. Ayurveda – system medycyny indyjskiej rozwinięty w starożytności w Indii i Himalajach, w Nepalu, Tybecie, Birmie, Bangladeszu czy na Sri Lance. Ajurweda zajmuje się zdrowiem fizycznym, psychicznym i duchowym. Jest jednym z niewielu systemów medycyny niekonwencjonalnej wykorzystujących chirurgię. Masaż jest jedną z podstawowych terapii, która pozwala odblokować kanały energetyczne nadi dla prawidłowego przepływu energii witalnej. Warte podkreślenia jest to, że Hipokrates uznawany za „ojca medycyny” czerpał wiedzę właśnie z doświadczeń Ajurwedy. Jej silny wpływ zaznaczył się nie tylko w Grecji, ale również w starożytnym Egipcie. Ajurwedyczne kanony posłużyły też do stworzenia innego wielkiego systemu leczenia - Tradycyjnej Medycyny Chińskiej. Można więc śmiało określić ją mianem ”matki medycyny”. Przekazywana przez wieki w ustnych i pisemnych przekazach, ajurweda przetrwała do dziś i u progu XXI wieku przeżywa swój renesans.

We współczesnych Indiach według jej zasad leczy się nadal skutecznie około 80% ludności. Świadczy to o jej wysokiej, nieprzemijającej wartości. Ajurweda jest systemem holistycznego uzdrawiania, ponieważ w leczeniu pacjenta rozpatruje nie tylko zaburzenia funkcji ciała, jak przemiana materii, trawienie, wydalanie i wydzielanie, ale bierze również pod uwagę stan jego emocji, umysłu i ducha. Człowiek według jej zasad jest zdrowy tylko wtedy, kiedy wszystkie jego składowe są w równowadze. System zdrowotny Ajurwedy jest wciąż aktualny. Dla lepszego rozumienia jej kanonów powstała nawet współczesna wersja podręcznika, dostosowana pojęciowo do dzisiejszego języka.

Ajurweda ma liczne odgałęzienia, ponieważ dotyczy wielu aspektów zdrowia i uzdrawiania. Składają się na nią na przykład dieta, czyli odpowiednie odżywianie się, ale także masaż, gimnastyka, stosowanie kolorów, kryształów, ziół i przypraw. Dzięki rozpoznaniu swej dośa i zrozumieniu, jak żyć w zgodzie ze swoją prawdziwą naturą, każdy może uzdrawiać swoje vikriti - aktualny stan zdrowia emocjonalny, fizyczny i psychiczny - za pomocą najlepszych metod ajurwedyjskich, włącznie z modlitwami i inwokacjami do Bóstw Medycyny jak Dhanvantari. Trzeba wiedzieć, że prawdziwi mistrzowie jogi czy tantry są także biegli w metodach leczniczych i naukach medycyny Ajurwedy. Nie ma jogi bez ajurwedy.

Ajurweda jest formalnie akceptowanym alternatywnym systemem medycznym przez WHO - Światową Organizację Zdrowia. Według ajurwedy wszystko składa się z pięciu elementów „panća mahabhutas” elementy te to, przestrzeń (akaśa), powietrze (waju), ogień (agni), woda (dźala) i ziemia (prythwi). Istoty żyjące posiadają jeszcze jeden element: jest to prana. Prana to siła życiowa, podstawowa energia odpowiadająca za fizyczne, umysłowe i duchowe zdrowie i siłę. Prana w sanskrycie oznacza ”oddech” i jest rozumiana jako siła podtrzymująca życie, energia witalna. Jest to podstawowe założenie ajurwedy i jogi, energia ta przepływa przez kanały subtelne zwane nadi. Energia ta podtrzymuje życie w ciele i umyśle.

Ajurweda to jeden najstarszych i najbardziej całościowych systemów leczniczych na świecie z którego pochodzi tradycyjna medycyna tybetańska oraz medycyna chińska, a pośrednio japońska. Światowa Organizacja zdrowia uznała Ajurwedę za system wysoce użyteczny dla współczesnej cywilizacji zachodniej. Słowa Ajur-weda oznaczają wiedzę o życiu, lub inaczej wiedzę o zdrowym życiu (weda - wiedza; aju - życie). Uważa się, iż Ajurweda liczy sobie dużo ponad 5.000 lat. Ajurweda zarówno zajmuje się głębszym sensem choroby i ludzkiego życia, jak i zawiera szereg bardzo rozbudowanych sposobów diagnozy i terapii, w tym diagnozę pulsową. Spośród licznych metod terapii medycznej Ajurweda stosuje m.in. najróżniejsze naturalne zioła w formie pigułek, nalewek, proszków lub innych kombinacji, a także unikalne masaże oraz specyficzną, dobrze rozbudowaną bioenergoterapię. Ajurweda używa metod akupresury oraz akupunktury z naciskiem na masowanie 108 najważniejszych punktów zwanych marma oraz pracy na tak zwanych kanałach energetycznych czyli meridianach (nadi).

Według Ajurwedy życie definiowane jest jako kombinacja ciała, zmysłów, umysłu i ducha. Brak harmonii między tymi elementami prowadzi do zaburzeń w organizmie i rozwoju chorób. Na ciele człowieka umiejscowione są marma - specjalne punkty, które odpowiadają organom wewnętrznym. Jest ich sto osiem. Wszelkie zaburzenia równowagi organizmu mogą powodować ból tych punktów podczas ich dotyku. Odpowiedni ucisk takich miejsc oczyszcza organizm z toksyn i wspomaga leczenie. Znany na Zachodzie system masażu polarnego "Polarity" w swej pełnej wersji wywodzi się wprost z Ajurwedy. 

"Pojawiły się choroby, budzące strach wszystkich stworzeń, tak więc, Indra Dewo, podaj właściwe sposoby przywrócenia ich zdrowia. Dostrzegłwszy głęboką inteligencję wielkiego mędrca, Bóg Indra w krótkich słowach przedstawił mu Ajurwedę". --- Charaka Samhita rozdział 1:18. 

Człowiek rodzi się z określoną konstytucją psychofizyczną zwaną dośa (dosha). Są trzy podstawowe typy dośa: vata (eteryczno-powietrzny), pitta (ogniowy) i kapha (ziemno-wodny) oraz mieszane: vata-pitta, pitta-kapha, vata-kapha, vata-pitta-kapha. Niezdrowy tryb życia, brak ruchu, złe odżywianie, stres, uwarunkowania kulturowe, akumulacja substancji toksycznych mogą zaburzyć równowagę naszego organizmu, równowagę trzech dosha. Masaż ciepłymi olejami, odpowiednia dieta dostosowana do typu organizmu i stanu zdrowia pozwolą przywrócić utraconą energię. Sprawią, że nasze ciało i umysł pozostaną w harmonii.

Sanskryckie słowo "dośa" oznacza "wadę", ponieważ dominacją jednej albo dwóch z tych trzech doś jest z góry oznaką negatywną, ponieważ to wychylenie od stanu idealnego gdy vata, pitta i kapha znajdują się w idealnej równowadze - jedynej zdrowej konstytucji. Nadmiar albo niedomiar którejkolwiek dośy jest z góry oznaką, wskazującą na negatywny stan organizmu.

Kiedy ocenia się konstytucję doś, zasadniczo powinno się ją oceniać z dwóch perspektyw:

Prakryti - konstytucja całego organizmu, często od urodzenia, zostająca z nami przez długi czas, zmieniając się bardzo niewiele
Wikryti - tymczasowe wahania doś, powodujące to co się popularnie nazywa chorobą.

Niezbalansowane prakryti powoduje długotrwałe negatywne lub niepożądane cechy w naszym organizmie, a niezbalansowane wikryti, jak już napisano wiąże się z krótkotrwałymi chorobami.

Siedem gałęzi ajurwedy: 

- chirurgia (śalja-ćikitsa).
- leczenie chorób związanych z częściami ciała powyżej obojczyka (salakjam).
- wewnętrzna medycyna (kaaja-ćikitsa).
- psychiatria oraz leczenie opętań demonicznych (bhuta-widjaa)
- pediatria (kaumarabhrytjam).
- toksykologia (agadatantram).
- profilaktyka i odporność (rasajanam).
- afrodyzjaki (wadźikaranam).

Podstawowe poradnictwo z zakresu Ajurwedy zawiera:

- Konsultacja to ustalenie typu konstytucyjnego człowieka, ustalenie zabiegu zgodnie ze stanem zdrowia,
- Ustalenie zarysu diety zgodnie ze stanem zdrowia i typem konstytucyjnym człowieka,

ABHYANGA - masaż całego ciała lub inne rodzaje masażu czy akupresury, bioterapii etc.

Ajurwedyjski Masaż Abhjanga 


Masaż abhjanga jest częścią tradycyjnego ajurwedyjskiego programu oczyszczającego i odmładzającego nazywającego się Panćakarma. W trakcie tego masażu całe ciało jest rytmicznie z równomiernym naciskiem masowane. Masaż wykonywany jest przy użyciu dużej ilości ciepłego oleju sezamowego. W trakcie masażu toksyny i bloki usuwane są z ciała. Według ajurwedy, toksyny powstają z niestrawionego do końca jedzenia, nazywają się „ama”. Mają charakter śluzu, odkładają się w organizmie w osłabionych miejscach. Podczas masażu są wtłaczane do systemu wydalniczego. Rytmiczne i głęboko relaksujące ruchy odblokowują kanały energetyczne pozwalając na swobodny przepływ energii życiowej.

Słowo „anga” oznacza ruch, słowo „abhi” oznacza do wewnątrz, do środka lub w kierunku, także słowo abhyanga oznacza poruszenie energii oraz wtłoczenie toksyn do kanałów wydalniczych. Masaż abhjanga rozpoczynamy od masażu głowy zgodnie z orientalną zasadą, że każda choroba rozpoczyna się w głowie zatem leczenie trzeba zacząć od głowy. Masaż głowy może być zrobiony na sucho lub olejem sezamowym.

Działanie: relaksuje, pozwala zachować piękno, przywraca jędrność ciału, przywraca równowagę energetyczną, usuwa toksyny z organizmu, aktywizuje system odpornościowy, pomaga przy leczeniu bezsenności, zwiększa sprawność umysłową i wydolność fizyczną. Czas trwania masażu wynosi około 90 minut. Wykonujemy 3, 7, 14 sesji takich masaży.

MASAŻ ciepłym olejem z roślin tropikalnych:

- usuwa toksyny z organizmu
- aktywizuje system immunologiczny
- poprawia krążenie krwi i wzmacnia system
- naczyń krwionośnych
- zwiększa sprawność psychofizyczną
- działa kojąco na system nerwowy i wydzielania wewnętrznego
- przywraca jędrność ciału, usuwa napięcie
- mięśniowe, redukuje wagę
- pomaga w leczeniu bezsenności , bólu głowy i wielu chorób
- opóźnia procesy starzenia

SHIRO DHARA to zabieg polegający na polewaniu głowy ciepłym olejem, jest terapią punktów specjalnych w obrębie głowy i szyi, pomaga osobom cierpiącym na bezsenność i bóle głowy, poprawia pamięć, rozluźnia mięśnie, głęboko relaksuje.

SAMBHANA - masaż głowy 

- poprawia krążenie krwi,
- rozluźnia mięśnie głowy i karku,
- wzmacnia włosy i przyspiesza ich porost,
- korzystnie wpływa na sen, poprawia pamięć,
- chroni przed chorobami oczu,
- pomaga w leczeniu bólu głowy,

SAMBHANA - masaż twarzy 

- poprawia owal oraz napięcie mięśni twarzy i szyi,
- skóra twarzy staje się gładka i elastyczna,
- opóźnia proces starzenia skóry,
- zapobiega powstawaniu przebarwień i zmarszczek,

Masaż stóp - stymulacja organów wewnętrznych

Masaż synchroniczny - rodzaj masażu Abhyanga wykonywany równocześnie przez dwie osoby

ZABIEGI SPECJALNE (w zależności od zaleceń terapeuty)

PINDA SWEDA (rodzaj masażu ABHYANGA stosowany przy bardzo dużym napięciu mięśni)

SARWANGA DHARA (rodzaj masażu ABHYANGA polegający na polewaniu i masowaniu ciała ciepłym olejem, jest terapią punktów specjalnych w obrębie ciała

STEAM BATH ( kąpiel parowo ziołowa)

NASYA KARMA zabieg polegający na oczyszczaniu nosa i zatok ciepłym olejem, pomocny w leczeniu bólu głowy, chorobach oczu, zatok

KARNA PURNA (zabieg oczyszczania uszu ciepłym olejem).


Wybrane Preparaty Ajurwedyjskie


ARJUNA (ARDŻUNA)

ARDŻUNA (terminalia arjuna) – to zioło, które jest najsilniejszym oraz najbardziej miękkim tonikiem nasercowym.

Składniki: ardżuna, rodzynki, kwiaty madchuka, dchataki, cukier palmowy.

Właściwości: tonizuje i stymuluje działalność serca, wzmacnia mięsień sercowy.

Stosowanie: wszelkie choroby sercowe oraz choroby płuc, niewydolność serca, dla rehabilitacji chorych po zawale serca.

Użycie: po 1 tabletce 2 razy dziennie

Ardżuna – to unikalne zioło ajurwedyjskie, które okazuje wyraźne działanie lecznicze przy wszelkich chorobach sercowych. Tonizuje ono serce i płuca, poprawia krążenie krwi, wzmacnia mięsień sercowy, zatrzymuje krwotok, oraz przyspiesza gojenie tkanek. Ardżuna działa harmonizująco na wszystkie trzy doszę, czyli doprowadza do równowagi pole energetyczne. Ardżunę stosuje się przy wszelkich rodzajach niewydolności serca.

CARDIMAP - preparat Maharishi Ajurweda

Cardimap – to unikalna kompozycja ziół, które zalecane są przez medycynę Ajurwedyjską dla obniżenia ciśnienia tętniczego, przy niepokojach, napięciu, bezsenności. Zioła te absolutnie nie wywołują zakłócenia w rozkładzie dnia pacjenta. Cardimap zawiera bardzo znane zioła ajurwedyjskie: sarpagandcha, dżatamansi, szankchpuszti, brammi i pippali.

Sarpagandcha jest uwazana przez Ajurwedę, jako bardzo silny środek uspokajający i bardzo efektywny środek przy nadciśnieniu, który nie wywołuje miażdżycy tętnic.

Dżatamansi wzmacnia działanie sarpagandchi. Dowiedziono, że olejki eteryczne, obecne w dżatamansi, okazują istotne działanie uspakajające, obniżające wewnętrzne napięcie i obniżające ciśnienie w ciągu kilku godzin. Zioło to jest efektywne przy leczeniu arytmii serca.

Szankchapuszti – normalizuje przemianę w komórkach mózgowych i jest mirelaksantem oraz środkiem przeciwkurczowym. Szankchapuszti efektywnie obniża niepokój i przynosi znaczną ulgę przy nerwicach. Szankchapuszti uważane jest za Medchja Rasajan.

Brami także jest Medchja Rasajan. Badania kliniczne dowiedli, że Brami jest środkiem kardiotonizującym i uspakajającym. Blokuje nerwice mięśniową, okazuje efekt odprężający oraz wzmacnia działanie rezerpyny.

Pippali polepsza funkcje trawienną i posiada właściwości hepatoprotektora. Zawartośćpippali w Cardimapie zabezpiecza lepsze przyswajanie pozostałych składników.

Stosowanie: Nadciśnienie tętnicowe, nerwice głębokie, patologiczne stany niepokoju, lęku, strachu, napięcie i bezsenność, wywołana przez stres, histeria. Także jest zalecany w leczeniu zależności alkoholowej.

Efekty uboczne: żadnych efektów ubocznych nie wykryto. Niektóre pacjenci mieli senność, zakłócenie funkcji wydalenia oraz nieznaczne zakłócenie orientacji na początku leczenia. Pacjenci cierpiące na nerwice, strach, bezsenność, nie powinni wsiadać za kierownice samochodu do póki działanie Cardimapu nie ustabilizuje się.

Sposób użycia: po 1-2 tabletce 2 razy dziennie.

CZAWANPRASZ – eliksir życia

Klasyczna ajurwedyczna formuła opisana w starożytnym, naukowo-medycznym traktacie. Przyrodniczy bioregulator „Czawanprasz” to biologicznie aktywny produkt, którego receptura została opracowana ponad 4000 lat temu przez hinduskich uzdrowicieli. Czawanprasz był wykorzystywany jako jeden z najbardziej efektywnych środków w starohinduskiej „nauce o życiu” i długowieczności (Ajurweda) dla uaktywnienia systemu odpornościowego organizmu poprzez reprodukcję komórek odpornościowych. Odporność - fundament zdrowia i długowieczności człowieka, obrona przed wszystkimi chorobami. Po niedługim używaniu Czawanprasz przekonacie się Państwo, że jesteście znacznie mniej podatni na choroby i infekcje, poczujecie się silniejsi fizycznie i odporniejsi na stresy. Czawanprasz jest przygotowany według starożytnej receptury z 49-ciu naturalnych składników: ziół leczniczych, uzdrowicielskich minerałów, himalajskiego miodu i innych. Jednym z głównych składników są owoce świeżej amly – najbogatszego naturalnego źródła witaminy C. Badanie przeprowadzone w laboratorium indyjskiej firmy „Dabur”, która jest największym na świecie producentem preparatów leczniczych na bazie surowców naturalnych wykazały, że Czawanprasz:

- likwiduje skutki stresu, depresje, syndrom chronicznego zmęczenia - oczyszcza krew, wątrobę, jelita, trzustkę z osadów toksyn - polepsza pracę przewodu pokarmowego - hamuje rozwój komórek rakowych - neutralizuje działanie uboczne chemioterapii i skutki przyjmowania antyrakowych leków - poprawia wskaźniki krwi, podwyższa poziom hemoglobiny a obniża poziom cholesterolu - normalizuje ciśnienie krwi - wzmacnia mięsień sercowy - chroni przed przeziębieniem i infekcjami - poprawia funkcje narządów płciowych-zalecany przy niemocy płciowej - jako uzupełnienie przy leczeniu gruźlicy - polepsza pracę mózgu, wzmacnia pamięć i ułatwia przyswajanie wiedzy - normalizuje przemianę materii - zalecany jako środek ogólnowzmacniający, regenerujący obniżone podstawowe funkcje organizmu.

Sposób użycia W przypadku wytrącenia się srebra na powierzchni masę należy wymieszać. Zażywać na 15 minut przed jedzeniem, popijając mlekiem, herbatą zieloną lub wodą niegazowaną. Dorośli 2 razy dziennie rano i wieczorem po ½ łyżeczki, dzieci 2 razy dziennie po 1/3 łyżeczki
Przeciwwskazań i efektów ubocznych brak. Produkt występuje w postaci słodkawo-ostrej masy koloru czekolady Opakowanie – zakręcany pojemnik z tworzywa Waga – 500g. Termin ważności – 24 miesiące od daty produkcji

Atest Nr 1P-11/1259. Opinia Instytutu odżywiania RAMN N: J2-1672. Producent: korporacja „Dabur India LTD”

GRENEEM (Grenim)

Pięć cech „Greneema”. „Greneem” cieszy się wielką popularnością w krajach Południowowschodniej Azji (zwłaszcza w Indiach i Birmie). Tam go stosują dla oczyszczenie krwi i cery. Już kilkadziesiąt łat firma „Dabur India Limited” produkuje ten preparat, którego podstawą jest ekstrakt świeżych liści margozy czyli neema (Melia Azadirachta). Każda część rośliny posiada właściwości lecznicze i dla tego roślina ta z dawnych czasów wykorzystywana jest przez Ajurwedę dla profilaktyki oraz leczenia całego rządu chorób przewlekłych i ostrych stanów zapalnych. Badania współczesne wykazały w liściach nima należność substancji specyficznej – gorzkiego alkaloidu margozynu, a także wysoką zawartość miedzi ( neem gromadzi dużą ilość tego mikroelementu), glikozydy margozopikryny, antybiotyków naturalnych oraz kwasów tłuszczowych. Oprócz tego neem zawiera dostatnią ilość kwasu izowalerianowego. Ekstrakt liści neema posiada pięć podstawowych cech, pozwalających wykorzystywać preparat „Greneem” jako aktywny dodatek biologiczny w leczeniu i profilaktyce ostrych stanów zapalnych oraz chorób przewlekłych.

Efekt oczyszczania krwi:

wyprowadza toksyny, białka innorodne, nadmiar cholesterolu (lipoproteidy niskiej spoistości) oraz glukozę, kompleksy immunologiczne, ciała ketonowe i wolne rodniki. Wszystkie te cechy pozwalają stosować ekstrakt neema dla oczyszczania organizmu, profilaktyki oraz leczenia autoimmunologicznych schorzeń (reumatyzm, zapalenie wielostawowe, cukrzyca, stwardnienie rozsiane, stany zapalne skóry i in.), zakłóceń przemiany lipidowej i węglowodanowej.

Efekt obniżający gorączkę oraz antyzakrzepowy : margozyna działa podobnie salicylatą, zabraniając agresje trombocytów (profilaktyka ostrych katastrof naczyniowych), a także obniża temperaturę ciała przy stanach gorączkowych.

Normalizuje właściwości buforowe krwi (usuwa acydozę metaboliczną, nie pozwała gromadzeniu toksyn w tkankach organizmu). W stosunku do całego rządu pierwotniaków oraz pasożytów posiada wyraźne właściwości antyseptyczne: badania kliniczne wykazały, że ekstrakt liści neema w rozcieńczonym stanie 1: 10 000 w ciągu 5 min wywołuje zaginięcie trichomonady, dyzenterii amebnej i balantodii koli, która ma zdolność wywoływać wrzody jelita grubego. W stanie rozcieńczonym 1 : 200 ekstrakt neema przeszkadza mnożeniu się lamblii oraz lejszmanii. Jednak w stosunku do wirusów i bakterii efekt przeciwzakażeniowy nie jest bardzo wyraźny.

Usuwa stany zapalne oraz choroby alergiczne cery. Ekstrakt liści neema stosują dla usunięcia trądziku, dla profilaktyki ostrych stanów zapalnych i leczenia zapalenie skóry, łuszczycy, egzemy, pokrzywki, furunkulozy. Margoza (neem) z dawnych czasów stosowana jest w kosmetologii.

„Greneem” stosują dla oczyszczenia krwi i cery, a także dla profilaktyki chorób przewlekłych. Poleca się używać „Greneem” na malejący Księżyc (w okresie od pełni do nowiu) po jednej kapsułce przez 30 – 40 min po jedzeniu w ciągu 4 – 6 miesięcy. W kompleksowym leczeniu ostrych stanów zapalnych oraz chorób przewlekłych poleca się używać preparat w ciągu 1 miesiąca bez przerwy po 2 kapsułki 3 razy dziennie, dalej 6 – 8 miesięcy na malejący Księżyc po 1 kapsułce 3 razy dziennie. U ludzi cierpiących na niedokwaśność żołądka przy użyciu preparatu przed jedzeniem, może on wywołać niestrawność. Alergiczne nieprzyjęcie preparatu występuje bardzo, bardzo rzadko.

Firma „Dabur India Limitem” – przyznany światowy lider w wyprodukowaniu ajurwedycznych preparatów leczniczych. Firma „Dabur” sama zajmuje się uprawą rzadkich roślin leczniczych w miejscach ich naturalnego występowania w Indiach i Nepale. Zbór roślin przeprowadza się zgodnie z kanonami Ajurwedy. Do struktury firmy „Dabur” należą doskonałe wyposażane laboratorium naukowe, które kontrolują jakość produktów oraz przeprowadzają badania w zakresie stosowania preparatów ajurwedycznych oraz adoptacji ich do regionalnych umów klimatycznych.

STRESSKOM - Aszwagandchi

Firma „Dabur India Limited” produkuje monopreparat „Stresskom” w kapsułkach po 300 mg suchego ekstraktu korzeni aszwagandchi (Withania somnifera). Ta unikalna co do swoje właściwości roślina zajmuje jedno z pierwszych miejsc w „złotym rzędzie” ziół leczniczych, rosnących w Azji Południowo – Wschodniej.

Aszwagandcha, posiadając szeroki spektrum działania na organizm ludzki, przez wielu tysiącleci była używana uzdrowicielami ajurwedycznymi jako rasajana, to znaczy jako roślina o wyraźnym efekcie odmładzającym (jako adaptogen, nootrop, anabolik, tonik, antyoksydant oraz immunomodulator). W ostatnie lata aszwagandcha jest bardzo znana na Zachodzie - w Stanach Zjednoczonych, Anglii, Włoszech, Francji, Węgrach. Produkowane na jej podstawie w tych krajach preparaty lecznicze i dodatki żywieniowe przeszły sukcesywne badania kliniczne i są bardzo doceniane przez homeopatów i lekarzy medycyny alternatywnej. Teraz, dzięki firmom „Ajurweda Plus” i „Dabur India LTD”, roślina ta zjawiła się na naszym rynku.

Aszwagandcha działa na wszystkie organy ciała ludzkiego. Jej wysoką aktywność biologiczną powiązują z wysokim zawarciem w niej fitosteroidów, ligninów, flawonoglikozydów, a takoż ważnych połączeń azotowych – witanloidów ( somniferyny oraz witanona).Ostatnie posiadają bardzo silny efekt, bez względu na to, że one składają zaledwie 1.5 % odnośnie do reszty składników chemicznych danej rośliny.

Aszwagandcha normalizuje bilans energetyczny w ciągu dwutygodniowej kuracji (600 mg na dobę). Przy stałym stosowaniu danego fitopreparatu w ciągu 7 – 10 dni każdego miesiąca równowaga energetyczna utrzymuje się na normalnym poziomie, nawet nie zważając na stałe działanie negatywnych dla organizmu faktorów. Aszwagandcha działa na układ nerwowy jako kamerton, zabezpieczając jego harmonizacje ze środowiskiem otaczającym oraz organami wewnętrznymi. Badania kliniczne aszwagandchi, przeprowadzone w USA, wykazały, że stosowanie tej rośliny przez dłuższy czas (4-5 miesięcy bez przerwy) normalizuje metabolizm estrogenów oraz zapobiega rozwoju fibromiom i mastopatji. Do tegoż u większości przebadanych kobiet odnotowano zniknięcie dysmenorei oraz algyomenorei – kobiety tę zaczęli miesiączkować regularnie i bez bólów. Badania amerykańskie twierdzą, że efekt ostatni jest związany z działaniem witanloidów.

Oprócz tego, w aszwagandzie odnalezione naturalne antybiotyki, które gnębią rozwój gonokoków, gronkowców, paciorkowców i kolibakterii. Niektórzy Badaczy wskazują na antywirusowy efekt rośliny. Możliwie, że to jest związane z tym, że witanloidy podwyższają aktywność nietypowego ogniwa immunologicznego.

Aszwagandę można z sukcesem stosować przy kompleksowym leczeniu oraz profilaktyce choroby wrzodowej, patologii wątroby oraz zakłóceniu przemiany lipidowej. Ludziom praktycznie zdrowym, prowadzącym aktywny tryb życia, pracującym z komputerem albo inną techniką wysokiej częstotliwości, studentom w period egzaminów, sportowcom oraz tym, kto ma prace całodobową, STRESSKOM zaleca się stosować krótkimi kuracjami po 7 – 10 dni na miesiąc po 1 kapsułce dziennie.

Ludziom w starszym wieku, prowadzącym aktywny tryb życia, które nie mają wyraźnych patologii organów wewnętrznych, zaleca się stosowanie SRTESSKOM przez 10 -12 dni miesięcznie po 2 kapsułki dziennie. Przy nadciśnieniu, padaczce, paroksyzmalnej tachykardii albo ekstrasystolii, astmie, parkinsonizmie, chorobie Alzheimera, tyreotoksykozie, chorobie wrzodowej, dyskinezji pęcherza żółciowego, zakłóceniu przemiany lipidowej, gruczolak (adenomie) prostaty, zapaleniu gruczołu krokowego, męskiej bezpłodności, zakłóceniu miesiączki u kobiet, osteoporozie i chorobach autoimmunologicznych należy stosować SRESSKOM po konsultacji ze specjalistą w kompleksowej terapii z innymi leczniczymi preparatami i dodatkami odżywczymi. W takich przypadkach należy powoli powiększać dawkę aszwagandchi do 4-6 kapsułek na dobę. Kuracja – 50 dni bez przerwy, dalej w okresie 5 dni przed pełną i 5 dni po pełni Księżyca w ciągu 7 -10 miesięcy.

U aszwagandchi nie ujawnione są okresy aktywności sezonowej, jak to występuje u żeń-szenia, eleuterokoka, ginkgo biloby, cytrynowca i innych adaptogenów (one najbardziej aktywne są jesienią). Jednak efektywność preparatu znacznie wzrasta w dziesięciodniowy okres, który się zaczyna na 3 dni przed pełnią Księżyca. Używać go lepiej rano i w południe (do 14 godz.).

STRESSKOM-u nie powinny stosować kobiety w cięży. Zaleca się ostrożność przy zakłóceniu krążenia mózgowego (w tym przypadku bardzo dobrze łączyć Aszwagandche z preparatami albo ziołami moczopędnymi). Reakcje alergiczne na tą roślinę występują bardzo rzadko, jednak, jeżeli to ma miejsce, to użycie SRESSKOM-u nie jest polecane.

Starożytna Akademia Ajurwedy


KURS PODSTAWOWY MASAŻU AJURWEDYJSKIEGO

Składa się z wprowadzenia teoretycznego, nauki podstawowych technik masażu oraz ćwiczeń - nauki masażu głowy oraz szyi, barków i ramion, kręgosłupa, pleców i brzucha, wewnętrznej strony kończyn oraz twarzy.

POSZERZONY KURS MASAŻU AJURWEDYCZNEGO

Dodatkowy tydzień poświęcony jest na naukę masażu stopami oraz masażu ajurwedycznego

PODSTAWOWY KURS PANĆAKARMY

Program składa się z wprowadzenia do zabiegów, teorie oraz praktykę Shiro Dhara, Pizhichil, Njavarakizhi, Nasyam, Tharpanam, Karnapuram oraz Vasthy. Kurs poszerzony o “Panchakarma w chorobie“.

Masaż konkretnych części ciała:

- MASAŻ GŁOWY
- MASAŻ TWARZY
- ZIOŁOWY MASAŻ PIELĘGNACYJNY (TWARZ I GŁOWA)
- MASAŻ SZYI I RAMION

Techniki specjalne masażu i akupresury:

- MASAŻ MARMAN - praca na 108 punktach
- MASAŻ STOPAMI - technika deptania i masowania stopami

Kursy i Szkolenia z Terapii Ajurwedyjskich w Polsce


Siedem stopni podstawowej edukacji i wtajemniczenia w Ajurwedę: e-mail: ajurweda@yahoo.com
Konsultacje, porady dietetyczne, masaż kręgosłupa, masaż stóp, masaże całego ciała, indyjska bioterapia i inne metody...

Mistrz Uzdrawiania Ajurwedą zajmuje się od połowy lat 70-tych XX wieku. Wiedzy i masaży ajurwedyjskich nauczył się od indyjskich Guru Medycyny. Aktualnie, Mistrz Uzdrawiania jest najbardziej doświadczonym ekspertem ajurwedy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. 

Warto pamiętać, że Ajurweda jako Szkoła Tradycyjnej Medycyny i Uzdrawiania nauczana jest w Polsce od połowy lat 70-tych XX wieku, tyle lat liczą sobie ośrodki i centra Ajurwedy w Polsce. Na niektórych stronach pod szyldem AJURWEDA wypisywane są wierutne brednie, jakoby pierwszy ośrodek czy centrum Ajurwedy powstało w Polsce a to w 2002 roku, a to w 2004 roku, co pokazuje, że osoby wypisujące takie brednie nie mają pojęcia o Ajurwedzie w Polsce, ani o nauczycielach, mistrzach ani o szkoleniach czy ośrodkach. Zwykle są to kłamliwe z natury ośrodki New Age lub satanizmu, które chcą się podszyć pod ajurwedyjską tradycję ze swoimi wynaturzonymi seksualnymi pseudo masażami występującymi nieudolnie także pod nazwą Tantra i firmowaną przez rosyjskich nawiedzonych oszołomów NewAge'owych wykwitłych po radzieckiej pierestrojce. 

LITERATURA  


1. Deepak Chopra, Zdrowie doskonałe, W.A.B. 1999,
2. Wayne B. Jonas, Jeffrey S. Levin, Podstawy medycyny komplementarnej i alternatywnej, Universitas, Kraków, 2000,
3. Ernst Schrott, Ajurweda na co dzień, Diogenes, 2000,
4. Marcia Zimmerman, Jedz według kolorów, Świat Książki, 2003.  

1 komentarz:

  1. Bardzo dobry artykuł orientujący w podstawach medycyny ayurwedyjskiej.Cenna wiedzą o lekach naturalnych firmy Dabur.

    OdpowiedzUsuń