sobota, 4 listopada 2017

Fusui - Feng Shui - Wastu - Geomancja i Zdrowie

Fusui, Feng Shui i Wastu praktyczne porady zdrowotne geomantów 


Chińskie Feng Shui jak i indyjskie Wastu (Vastu) cieszą się coraz większym zainteresowaniem, mało kto jednak zna japońskie Fusui - tak bowiem sztuka Feng Shui rodem z Chin nazywana jest w Japonii. Systemy te sprawdzają się w praktyce, a japońskie Fusui w dużej mierze bazuje na tych samych zaleceniach co chińskie Feng Shui, chociaż sa lokalne drobne różnice. Wiele zasad oryginalnie wywodzi się z tych samych wschodnio-azjatyckich źródeł. Mistrzowie Wastu (Feng Shui) tacy jak mistrz Bhoganatha/r znani są także w Chinach i dalekiej krainie Kwiatu Kwitnącej Wiśni czyli w Japonii. W tym wypadku chodzi o chińskiego mistrza Bo-Yang czyli Lao Tsy, który w Indii znany jest jako Bhogar. W Japonii, wielką estymą cieszą się nauki uporządkowane przez szamańskiego Mistrza Onmyodo, w tym także Fusui, onmyōji Abe no Seimei (安倍 晴明) ur. 21 lutego 921 e.ch. – zm. 31 października 1005 e.ch. 

Bagua - Osiem kierunków dla aranżacji mieszkania lub działki
Dwa najbardziej znane systemy aranżacji domostwa, Feng Shui (Fusui) i Wastu mają ze sobą bardzo wiele wspólnego, a pozorne nieznaczne różnice pojawiają się głównie z powodu niezrozumienia ich filozofii, klimatu czy kultury u ludzi Zachodu. Feng Shui (odczytywane po japońsku jako Fu Sui) dosłownie znaczy "Wiatr Woda", czyli dwa czynniki mające największy wpływ na środowisko. W dawnych Chinach wiedza Feng Shui była pilnie strzeżona i służyła cesarzowi, jego rodzinie oraz bardzo bogatej arystokracji. Dopiero z czasem zaczęła docierać do szerszych warstw społeczeństwa ale na zawsze pozostała czymś szczególnym i bardzo kosztownym. Podobnie w Indii system Wastu służył najbardziej braminom i królewskiej arystokracji acz wiele jego porad było w praktyce szeroko stosowanych w budownictwie. 

Fusui (風水) w Japonii definiowana jest jako sztuka aranżacji, wystroju i kompozycji wytwarzająca energetyczną, psychiczną i duchową przestrzeń harmonii w naszym otoczeniu. Fusui, podobnie jak Japońska Medycyna Tradycyjna jest mało znane i słabo rozprzestrzenianie poza terytorium Japonii i miejscami zamieszkania Japończyków, którzy często uważają, że są to ich wewnętrzne duchowe sekrety, których należy strzec przed obcymi. Sztuka "wody i wiatru" znana jako Fusui (Fu-Sui) opiera się podobnie jak chińskie Feng Shui na naukach pięciu elementów i pracy energii In-Yo (chiń. Yin-Yang), co razem kwalifikuje Fusui do grupy nauk i praktyk Onmyodo. Historycznie, rozkwit i rozprzestrzenienie się sztuki Fusui w Japonii miało miejsce w około V-IV wieku p.e.ch., potem w VII wieku e.ch., a także na przełomie XIX i XX wieku, w tym samym czasie, gdy odradzało się Reiki, Taireido, Shugendo czy Omotokyo - tradycje dawnych sintoistycznych mistrzów mądrości. 

Fusui (Fūsui) jako sztuka opiera się między innymi na liniach energetycznych zwanych Ścieżkami Smoków (Ryu-no Michi), obszarach czy punktach Ketsu zwanych ujściami energetycznymi, a także na trzech geomantycznych kryteriach: położeniu gór czy wzgórz, kierunku przepływu wody i na kierunkach świata (Kimon 鬼門 - to nieszczęśliwy kierunek dla jakiejś działalności). Przez ponad tysiąc lat, aż do rewolucji cesarza Meiji, istniały w Japonii biura Onmyoryo zajmujące się wyznaczaniem miejsca na domy mieszkalne, budynki gospodarcze, miejsca pochówku, miejsca na place targowe i wszystko co było związane z zabudową, architekturą oraz urządzaniem domostwa czy miejsca pracy. 


Znaki Fu-Sui (風水 fūsui) oznaczają zarówno parę wiatr-woda jak i wiatr-deszcz, co oznacza odpowiedni przepływ tych życiodajnych żywiołów, tak aby i świeżego powietrza i wody oraz deszczów było pod dostatkiem, ale też nie za dużo (bez powodzi czy nadmiaru wilgoci). Fu (風) czyli chińskie Feng, to nie tylko dopływ i przepływ powietrza, ruch powietrza czy odpowiedni widok, bądź osłonięcie wzgórzem przed wichrami, to także styl życia, zwyczaje, postawa, dyscyplina, informacje jakim ulegamy, afekty miłosne i zaangażowania emocjonalne. Wedle specjalistów od sztuki Fusui, złe zorientowanie Fu może powodować bałaganiarstwo i bezład, brak ugruntowania i oderwanie od rzeczywistości, irracjonalizm, a także zapisywany innym znakiem o tym samym brzmieniu obłęd, szaleństwo czy chorobę umysłową (w tym epilepsję). 

Według Fusui, Feng Shui i Wastu, aby domy przynosiły nam dobrobyt i szczęście warto przestrzegać kilku wspólnych cech: 

- Niedaleko znajduje się świeża woda w postaci rzeki, jeziora czy zatoki.
- Miejsca te położone są trochę wyżej niż poziom wody, przez co ochronione są przed nieprzyjaznymi czynnikami natury.
- Posiadłości te otoczone są zielenią, ze szczególnym uwzględnieniem frontu domu.
- Pomieszczenia wewnątrz domostwa są dobrze naświetlone, widne i przyjazne.
- Teren otaczający domostwo charakteryzuje się wysokim poziomem życiowej energii i niską przestępczością. 

Zarówno indyjskie Wastu jak Fusui i chińskie Feng Shui preferują kwadratowe oraz prostokątne kształty dla działek budowlanych oraz jako kształt domostwa czy pokoju. Feng Shui dopuszcza kształt ba-gua (pa-kua), czyli sprzyjający ośmiokąt foremny uznawany za korzystny. Zarówno działka jak i domostwo powinny być odpowiednio zorientowane wedle stron świata (ściany muszą być zorientowane w kierunkach kardynalnych Północ-Południe i Wschód-Zachód, nigdy po ukosie. 

Granice działki jak i ściany budynków powinny przebiegać w osi północ-południe oraz wschód-zachód, a wedle Wastu tolerowanym odchyleniem jest kąt co najwyżej 15 stopni. Im większe odchylenie tym miejsce gorsze do życia i pracy.

Tak Wastu jak Fusui i Feng Shui zgadzają się, że teren pod budowę domu powinien być żyzny, jasnozielony, z bujną roślinnością i zdrowymi domowymi zwierzętami. Zdecydowanie nie należy zamieszkiwać w domu pozbawionym w swym otoczeniu roślinności ani w miejscu gdzie drzewa są chore, karłowate czy oszpecone.

Budowę domostwa wedle Wastu należy rozpoczynać w czasie gdy Księżyc jest przybierający i zmierza od Nowiu do Pełni, nigdy w czasie Księżyca odbierającego, w czasie od Pełni do Nowiu. Dni (Tithi) 2, 3, 5, 6, 7, 10, 11, 13 przybierającego Księżyca są szczególnie korzystne dla rozpoczęcia budowy domostwa. Wedle Wastu nie rozpoczyna się budowy domu we wtorki, soboty ani niedziele, gdyż przynosi to nieszczęścia dla przyszłych domowników. Nie należy rozpoczynać budowy domu w tak zwanych "miesiącach niebieskich", czyli gdy w jednym miesiącu kalendarzowym występują dwie pełnie Księżyca. 

Nie należy wprowadzać się do nowego domu w nocy, a jedynie w czasie dnia. Nie należy się wprowadzać do nowego domu we wtorki, soboty ani niedziele. Najlepsze dni na wprowadzenie się do nowego domostwa to 1, 2, 3, 5, 7, 8, 10, 11, 15 po Nowiu, czyli w czasie Księżyca przybierającego. Szczególnie należy unikać przeprowadzek w niedziele i wtorki. To samo dotyczy powrotu do domu po długiej nieobecności z powodu podróży czy remontu. Wedle Wastu, najważniejszym na zakup domu, rozpoczęcie budowy domu i przeprowadzkę jest odpowiednio dobrana Nakszatra - stacja Księżyca na tle gwiazd czyli położenie Księżyca w koniunkcji z gwiazdami korzystnymi dla tych celów. Jako czynniki wzmacniające używa się Dni Fazy Księżyca czyli Tithi oraz odpowiednich Dni Tygodnia. 

Nie należy rozpoczynać budowy nowego domu zanim nie minie rok po śmierci bliskiej osoby z którą wspólnie zamieszkiwaliśmy. Nie rozpoczyna się budowy nowego domu zanim nie minie 40 dni od narodzin dziecka. Jeśli żona właściciela domu jest w ciąży, ceremonia poprzedzająca rozpoczęcie budowy nowego domu powinna być przesunięta aż minie czas 40 dni po narodzeniu dziecka!

W czasie menstruacji pani domu odradza się dokonywania przeprowadzki, przemeblowania, remontu oraz ceremonii rozpoczęcia budowy nowego domostwa.

Wastu odradza sadzenie drzew i krzewów kolczastych na działce mieszkalnej, odradza także sadzenie drzew wydzielających obfite ilości soków. Wedle Feng Shui podobnie, rośliny kolczaste i cierniste produkują szkodliwą energię i należy ich unikać w bezpośrednim sąsiedztwie domostwa.

Domy mieszkalne nie powinny znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie budynków użyteczności publicznej. Teatry, fabryki, restauracje, puby, stacje kolejowe i inne dworce, łaźnie miejskie, stadiony i podobne obiekty zwiększają energię negatywną, przynoszą złe wieści, powodują natłok, pomieszanie i rozstrój psychiczny. Feng Shui i Fusui podkreśla konieczność unikania sąsiedztwa dworców i stacji kolejowych czy przystanków autobusowych.

Wastu zaleca także, aby dom mieszkalny nie był umieszczony zbyt blisko dużych świątyń (w tym kościołów), gdyż bóstwa zamieszkujące świątynię mogą nie tolerować osób prowadzących niereligijny tryb życia w swym pobliżu. Przestrzeń przynajmniej 100 metrów wokół świątyni powinna być poświęcona wyłącznie boskiej chwale.

Wastu poleca umieszczać zbiorniki na wodę w obszarze Północnym (Pn) lub Wschodnim (W) działki. Woda płynąca w postaci rzeki czy strumienia jest bardzo korzystna, podobnie jak stawy, jeziora lub studnia, szczególnie w tych kierunkach. Feng Shui także poleca bliskość wody, a jeżeli dom stoi frontem do rzeki, morza lub jeziora uważa się to za wielkie szczęście dla domowników. Feng Shui preferuje wodę łagodnie płynącą, ruchem meandrującym, co przynosi szczęście. 

Diagram obrazujący zasady aranżowania domostwa w sztuce Wastu
Zarówno Wastu, Fusui jak i Feng Shui zaleca unikanie przeszkód dla krążenia energii przed drzwiami czy bramą domostwa w postaci słupów, kolumn, słupków, posągów, studni, drzew czy dróg w kształcie strzał. Drzewa lub posągi przed domem muszą być ustawione w odpowiednich miejscach tak aby nie blokowały obiegu prany (qi, chi, ki) ani nie wytwarzały szkodliwej wibracji. Widok z drzwi domu ani z bramy domostwa nie może być niczym zablokowany.

Wastu, Fusui jak i Feng Shui ostrzegają przed zamieszkiwaniem w budynkach znajdujących się w ślepych uliczkach oraz odległych krańcach drogi. Takie miejsce powoduje stagnację energii życia i uniemożliwia rozwój człowieka przynosząc stopniowo utracenie wszystkiego co osoba posiadała. Budynek w ślepym zaułku to jak cel dla strzał negatywnej energii które niszczą powodzenie i dobrobyt. Droga prowadząca prosto na dom, to oznaka otwarcia dla złych wiadomości.

Zarówno Wastu jak i Feng Shui nalegają aby dokładnie zapoznać się z historią domu (w tym działki) którą zamierzamy zakupić na cele mieszkalne lub biznesowe. Wszelkich miejsc z historiami takimi jak samobójstwa, morderstwa, ciężkie śmiertelne choroby, tragiczne wypadki, złe energie, dom publiczny (burdel), zakład pogrzebowy, straszące duchy, choroby psychiczne, popadnięcie w obłęd czy szaleństwo, bankructwo etc., należy stanowczo unikać. Nie należy też mieszkać na dawnych cmentarzach ani nawet w pobliżu cmentarzy, a także rzeźni. Miejsce z widokiem na cmentarz, zakład pogrzebowy, dom publiczny czyli burdel czy rzeźnię szczególnie nie nadaje się do zamieszkania.

Nie należy budować domostwa na ziemi o niskiej jakości, w której zalegają śmieci, szmaty, ruiny i zgliszcza, kości zwierząt bądź ludzi, spróchniałe drewno, nie buduje się domów na cmentarzyskach ani terenach powodziowych.

Drzwi główne do domostwa czy mieszkania jeśli są brudne, dziurawe, połatane, skrzypiące, jęczące, szorujące lub zacinające się to zwiastuny pecha i niepowodzeń zarówno wedle Wastu jak i Feng Shui czy Fusui.

Spanie lub siedzenie pod belkami lub krokwiami to szczególne nieszczęście dla domowników zarówno wedle Wastu, Fusui jak i Feng Shui, gdyż powoduje narażenie na tak zwaną energię hamującą, powstrzymującą rozwój i postęp.

Liczba słupów, kolumn oraz belek w domostwie zawsze powinna być parzysta. Nieparzysta liczba słupów, kolumn czy belek uważana jest przez praktyków Wastu za przynoszącą pecha i zniszczenie.

Należy unikać budynków z okrągłymi klatkami schodowymi. Schody powinny wznosić się w linii Wschód-Zachód lub w linii Północ-Południe. Liczba stopni zawsze powinna być nieparzysta. Zwykle umieszcza się schody na ścianie południowej lub zachodniej. Schody umieszczone na ścianie wschodniej lub północnej należy tak budować, aby stopnie nie dotykały ściany budynku.

Niski sufit powodujący słabą cyrkulację powietrza i powstanie zatęchłego powietrza to także źródło pecha i niepowodzeń mieszkańców takiego domostwa.

Wszelkie elementy wystające z budynku poza sektorem PnW wedle Wastu są uważane za niekorzytne. Feng Shui i Fusui generalnie wszystkie elementy wystające z budynku uważa za niesprzyjające. Dotyczy to także anten i przybudówek.

Wedle zaleceń Wastu, dachy powinny generalnie opadać z Zachodu na Wschód oraz z Południa na Północ. Dach może jednak opadać w kierunku chroniącym domostwo przed lokalnymi silnymi wichurami.

Siedzenie w pomieszczeniu plecami do drzwi uważane jest za bardzo niekorzystne zarówno przez Wastu jak Fusui i Feng Shui. Dotyczy to zarówno domu mieszkalnego jak i miejsca pracy.

W pomieszczeniach mieszkalnych jak i miejscach pracy należy unikać sytuacji aby w jednej linii na jednej ścianie znajdowały się trzy lub więcej drzwi, gdyż zabiera to powodzenie osobom przebywającym dłużej w takim pomieszczeniu. Podobnie nie należy umieszczać drzwi na jednej linii w kolejnych sąsiadujących ze sobą pomieszczeniach, gdyż prana (qi, chi, ki) - energia życia przemyka wtedy przez pomieszczenia i zabiera z nich powodzenie.

Wastu generalnie odradza wieszanie w domu obrazów czy rzeźb postaci wojowniczych, zbrojnych, scen bitewnych czy myśliwskich, jednak Feng Shui używa czasem takich obrazów i postaci do odstraszania złych energii. Wastu dopuszcza jedynie podobizny zbrojnych bóstw jak bogini Durga, ale w odpowiedniej Północno-Wschodniej (PnW) części domu, na domowym ołtarzyku.

Dla odstraszania od domu złych wpływów, tak zwanego "złego oka", Wastu zaleca wieszanie w drzwiach na jednym sznurku siedmiu zielonych chili oraz jednej limony, tak aby ten gadżet był dobrze widoczny dla osób przechodzących w pobliżu drzwi wejściowych.

Obrazków świętych osób, aniołów czy bóstw oraz wizerunków czy symboli o tematyce religijnej nigdy nie wolno wieszać nad drzwiami ani nad oknami, gdyż przynosi to domowi pecha, a domownikom biedę, chorobę i nędzę.

Wastu odradza trzymania w domu pawich piór jako przynoszących niepodziewaną przedwczesną śmierć. Pawie pióra wedle Wastu uważane są generalnie za złowrogie oczy wewnątrz domu. Wedle Feng Shui pawie pióra można umieszczać tylko na południowej stronie gdzie przynoszą sławę lub na północnej gdzie dają sukcesy w pracy, ale zasada ta pierwotnie dotyczy w Chinach tylko osób obdarowanych pawimi piórami jako nagrodą państwową przez Cesarzy.

Nie należy generalnie ustawiać łóżek służących domownikom do spania tak aby przylegały do ściany wschodniej czy północnej, na co szczególny nacisk kładzie Wastu.

Sypialnia małżonków ani dzieci nigdy nie powinna znajdować się w południowo-wschodniej (PdW) części domostwa, gdyż będzie wywoływać liczne kłótnie, a u dzieci impulsywny charakter. Podobnie złym rozwiązaniem jest sypialnia dzieci w północno-wschodnim (PnW) obszarze domu, gdyż dzieci tam śpiące staną się problemem dla rodziców.

Zarówno Feng Shui, Fusui jak i Wastu kładzie wielki nacisk na to, aby piec czy kuchenkę w domu utrzymywać w nieskazitelnej czystości, a już szczególnie miejsca palenia ognia, piec czy palniki kuchenki. Faktyczne źródło płomieni ognia ma być czyste, a w razie zabrudzenia, wyczyszczone niezwłocznie.

W Feng Shui i Fusui ustawienie pieca to kwestia bardzo dokładnego wyznaczenia miejsca, a zwiększenie liczby palników (palenisk) to zabieg mogący zwiększyć bogactwo domu. Wastu zaleca aby kuchnia znajdowała się najlepiej w Południowo-Wschodniej (PdW) części domostwa lub pomieszczenia. Gotować jest wedle Wastu najlepiej stojąc twarzą ku Wschodowi lub Północy.

Wastu podobnie jak Feng Shui i Fusui generalnie zaleca aby ubikacja znajdowała się poza budynkiem mieszkalnym, a jako minimum stawia warunek aby ubikacja w domu była oddzielnym pomieszczeniem, osobnym od łazienki. Ubikacja z dala od domostwa sprzyja szczęściu i powodzeniu oraz szczególnie sprzyja dobrobytowi. Kibel razem z łazienką w jednym pomieszczeniu wpływa bardzo niekorzystnie na dobrobyt mieszkańców, przyciągając biedę, a sytuacja taka jest wedle Wastu katastrofą.

Pokrywa muszli klozetowej w ubikacji powinna być zamykana zawsze natychmiast po użyciu kibelka, w czym zgodne są oba systemy. Drzwi do ubikacji powinny być na tyle masywne aby zdecydowanie oddzielać kibel od innych pomieszczeń. Zawsze należy zamykać drzwi od ubikacji kiedy z niej korzystamy.

Ubikacje umiejscowione w geometrycznym środku domu to zarówno w Feng Shui jak i w Wastu otwarte zaproszenie dla wszelkiego rodzaju nieszczęść, wypadków i katastrof. Wedle Wastu niedolę na domowników ściąga również ubikacja umiejscowiona w Północno-Wschodniej (PnW) części domu.

Kuchnia ani jadalnia nie powinny się znajdować ani naprzeciwko ubikacji ani naprzeciwko łazienki. Feng Shui zaleca jasne światło przed toaletą, aby odganiało złe wpływy i energie.

W Fusui i Feng Shui sektor Północno-Wschodni (PnW) jest tak zwaną bramą dla sił negatywnych, diabłów, demonów, chochlików, obszarem w którym nie należy ustawiać łóżka ani zbyt długo przebywać. Trzeba odpowiednio zneutralizować wszelkie możliwe szkodliwe wpływy i ingerencje z tego kierunku. W Wastu umieszczamy w obszarze PnW ołtarzyk z aniołami, bóstwami i posążkami, a także talizmanami czy amuletami czyniąc to miejsce zabezpieczonym i odpowiednim dla modlitwy czy medytacji. Wastu uznaje obszar PnW mieszkania czy pokoju za odpowiedni dla religijnych talizmanów i amuletów, gdyż wtedy tylko dom jest chroniony przed wszelkimi niekorzystnymi czy demonicznymi wpływami.

Zarówno Fusui, Wastu jak i Feng Shui polecają odpowiednie ceremonie na okoliczność rozpoczęcia budowy nowego domu oraz z okazji wprowadzania się do nowego domostwa. Bhumi Pudźa jest wykonywana przed rozpoczęciem budowy domu wedle tradycji Wastu, a ceremonie Tun Fu wedle szkoły Feng Shui. Podobnie wykonuje się rytuały przed zakupieniem nowego domu.

Człowiek wedle Wastu powinien otwierać swój dom zarówno na wschód jak i na północ. Energia duszy, dźiva (Jiva) płynie od strony północy na południe. Dźiva to energia matczyna, żeńska, księżycowa, Ida. Energia życia, prana (prańah) płynie ze wschodu na zachód. Energia prany jest męska, ojcowska, słoneczna, Pingala.

Akaśa, żywioł Eteru (Przestrzeni, Ducha) znajduje się zawsze w środku domu oraz każdego pomieszczenia. Jest to tak zwana Brahmasthana, przestrzeń duchowa, która powinna pozostawać pusta, przestrzenna i dobrze oświetlona. Negatywnie na żywioł eteru wpływa zagracenie mieszkania, bałagan oraz hałas z ulicy. Nie stawia się w środku pokoju stołów ani innych ciężkich mebli. Nie wiesza się generalnie żyrandoli na środku sufitu, ale poza rejonem Brahmasthana, najlepiej w kierunku zachodnim.

Pokój do medytacji i wielbienia Boga powinien być w północno-wschodniej (PnW) albo wschodniej lub ostatecznie północnej części domostwa. Brak pokoju czy chociaż kącika do medytacji i modlitwy czy skupienia i refleksji powoduje dostęp rozmaitym negatywnym siłom oraz złym okolicznościom które rozbijają rodzinę oraz małżeństwo.

Najlepiej, gdy drzwi wejściowe oraz bramy posesji czy domostwa otwierają się do środka, wprowadzają bowiem wtedy do wnętrza pozytywną energię Prany (Qi, Chi, Ki).

Wysoka latarnia przed głównym wejściem czy bramą domu ograniczająca widok wpływać może na niespodziewane straty.

Hydrant przed domem blokuje napływające szczęście oraz korzyście finansowe. Może także oznaczać zagrożenie pożarem.

Huśtawka sąsiadów wycelowana w wejście do domu powoduje wahania nastrojów i jest zagrożeniem dla szczęścia.

Okno nad drzwiami wejściowymi domu wywołuje w rodzinie kłótnie z byle powodu.

Widoczny od strony wejścia do domu komin to zły omen i napływ brudnej energii.

Parking pojazdów widoczny na wprost wejścia do domu powoduje stagnację, a czasem niechęć dzieci do nauki.

Nieproporcjonalne, zbyt duże wejście do domu może oznaczać trudności finansowe lub zbytnią chciwość.

Główne wejście do domu mniejsze od drzwi wewnętrznych mogą oznaczać sprzeczki w rodzinie o błahostki.

Drzewo w kształcie litery Y wygląda jak widły i jest elementem zagrażającym, szczególnie wedle Feng Shui.

Martwe lub chore drzewo w okolicy domu przysparzają chorób domownikom. Gdy takie drzewo stoi blisko drzwi wejściowych może powodować wedle Feng Shui problemy z wydaniem córki za mąż.

Zagrożenie zdrowotne może wywołać oczko z brudną wodą. Blisko drzwi wejściowych nie powinno być ubikacji. Oczko wodne nie powinno być usytuowane po południowej stronie domu, bo może powodować spory w domu.

Źle działająca fontanna w pobliżu wejścia do domu wskazuje, że w życiu domowników zawsze może być coś nie w porządku.

Drzwi wejściowe domu nie powinny otwierać się na wprost drzwi do łazienki, kuchni czy schodów.

Otoczenie domu powinno być czyste, ekologiczne. Unikajmy sąsiedztwa szpitali, cmentarzy, zakładów pogrzebowych, więzień, komisariatów policji.

Pamiętajmy by nie siedzieć w przestrzale na linii drzwi-drzwi, drzwi-okno jak i pod belką stropową czy też pod skosem.

Generalnie niekorzystne jest łączenie pokoju dziennego z kuchnią czy sypialnią i takiej kombinacji należy unikać. 

W pokoju dziecka nie powinno być skosów oraz belek stropowych. Nie powinno się adaptować strychów na pokoje dziecięce. Biurko dziecka nie powinno stać pod oknem. Dziecko nie powinno ani siedzieć, ani leżeć w linii drzwi okno. W pokoju dziecięcym nie powinno być zabawek większych od dzieci oraz plakatów czy obrazków przedstawiających przemoc lub broń.

Piec kuchenny, zlew oraz lodówka nie powinny znajdować się obok siebie. W szczególności ogień (piec, kuchenka) i woda (zlewozmywak) nie powinny znajdować się bezpośrednio obok siebie, a najlepiej jak są na innych ścianach.

Łazienka powinna mieć okno. Powinniśmy w łazience trzymać rośliny doniczkowe. Drzwi do łazienki powinny być masywne, pełne, bez szyb oraz zawsze zamknięte, a w ubikacji klapa od sedesu powinna być zawsze opuszczona natychmiast po użyciu kibla.

Schody na wyższe kondygnacje lub do piwnicy nie powinny zaczynać się na wprost drzwi wejściowych domu.

W sypialni nie ustawiaj łóżka na przeciwko drzwi wejściowych oraz w w linii "okno-drzwi", czy "drzwi w drzwi". Łóżko w sypialni nie powinno stać pod oknem. Postaw łóżko w takim miejscu, z którego masz widok na cały pokój. W sypialni nie wieszamy luster. Pod łóżkiem sypialnym nie przechowujemy żadnych rzeczy. Za wezgłowiem łóżka za ścianą nie powinno być żadnych urządzeń wodnych ani pieca kuchennego czy instalacji elektrycznych, anten etc.

Tworząc świątynię (kościół) czy ośrodek duchowo-religijny, salkę medytacyjną etc., należy pamiętać iż taki budynek wraz z terenem działki nie może sąsiadować z cmentarzem, miejscem ludobójstwa, rzeźnią, więzieniem, zakładem pogrzebowym, krematorium, komendą policji, miejscem egzekucji, nie może też powstawać w budynkach po takich instytucjach oraz miejscach gdzie popełniono samobójstwo, umierało dużo ludzi, trwały męczarnie, jak szpital czy obóz koncentracyjny. Teren wokół świątyni musi być zabezpieczony aby nikt na obszarze świątynnym, np. nie wydalał ekstrementów, nie oddawał się ekscesom seksualnym, zabijaniu zwierząt czy ludzi. Świątynia czyli także kościół w pobliżu cmentarza to wedle praktyków Wastu jak i Feng Shui miejsce niebezpieczne, gdzie w czasie modlitwy może dochodzić nawet do masowych opętań i nawiedzeń przez złe duchy etc. Pomieszczeń na modlitwy i medytacje, ośrodków duchowych czy religijnych nie należy także osadzać w głębokich piwnicach, ale można na te cele adoptować np. strych. Pomieszczenia pozbawione okien bez dostępu naturalnego światła także należy wykluczyć. 

Niektóre ogólne remedia Fusui - Feng Shui - Wastu 


Energia ki czy chi, prana powinna przepływać przez nasz dom swobodnie, bez zakłóceń, lekko się unosząc. Jednak w Polsce i ogólnie Europie rzadko mamy do czynienia z takim stanem, najczęściej nieodzowne są „środki lecznicze” fusui czy feng shui, które przywracają energię ki czy chi, nadają jej odpowiednia prędkość w miejscach, gdzie pędzi zbyt szybko lub ożywiają obszary, gdzie jest jej zbyt mało czy jest zbyt wolna. W celu harmonizowania mieszkania tradycyjna praktyka zaleca wyłącznie japońskie lub chińskie czy też indyjskie środki pomocnicze, ale jeśli nie mamy do takowych dostępu, możemy użyć przedmiotów, które są do nich podobne i co ważne, które nam się podobają i które chcemy mieć w mieszkaniu. Nie wszystkie przedmioty dekoracyjne, których widok sprawia nam przyjemność, posiadają dobrą Feng Shui czy Fusui. 

Blask i jasność światła dziennego, słonecznego. Ciemne pomieszczenia są złodziejami energii witalnej i należy je wykorzystywać zgodnie z przeznaczeniem, np. jako sypialnie lub magazyny. Trzeba pamiętać o dobrym, wystarczającym oświetleniu, a także o oświetleniu kątów, gdzie może spiętrzać się energia sha ki (negatywna energia). Godne polecenia są naturalne źródła światła, takie jak lampy z kryształu solnego, lampy zapachowe, oliwne i naftowe, świece woskowe, a na tarasy świetne mogą być magiczne pochodnie. Lampy energooszczędne są niestety sporym źródłem sha ki, podobnie jak lampy z transformatorami. 

Kwiaty cięte – gdy kwitną, stanowią jeden z najpiękniejszych nośników chi. Zwiędłe, jeśli gniją i się rozkładają, trzeba jednak  natychmiast wyrzucać (suszone są dobre, ale nie mogą gnić w domu susząc się). Kwiaty z jedwabiu – to zwykle najlepszy zamiennik świeżych kwiatów. Powinny jak najbardziej przypominać prawdziwe i być wykonane z delikatnego materiału. Nie powinno się natomiast stosować kwiatów z plastiku, gdyż produkują martwą energię sha ki, a także blokują przepływ energii Ki (Chi). 

Lustra – zaliczane są do najważniejszych środków pomocniczych feng shui i fusui. Przyciągają energię, wyrównują brakujące strefy, otwierają dopływ energii zablokowany np. przez ścianę lub drzwi. Lustro może mieć formę lusterka bagua, okrągłego lub ośmiokątnego. Lustra wypukłe stanowią ochronę przed negatywną sha ki (rozpraszają ją), natomiast lustra wklęsłe przyciągają chi (ki, pranę). Alternatywą dla luster mogą być błyszczące talerze albo okrągłe miski srebrne, mosiężne lub miedziane. 

Przedmioty będące w ruchu, reagujące na powiewy powietrza – takie jak dzwonki wietrzne i mobile. Symbolizują ruch, czyli życie. Podnoszą poziom chi w pomieszczeniu oraz symbolicznie zamykają okna. 

Woda – to symbol obfitości i bogactwa, przyciąga dużo dobrej energii chi, jeśli jest świeża. Można ją stosować w postaci fontann pokojowych, miniaturowych sadzawek, studzienek, ale dobrze działają też obrazy np. z wodospadami. Warto pamiętać, aby trzymać w domu tylko obrazy odwzorowujące piękno natury, żadnych demonicznych w swej naturze bohomazów ala Picaso, gdyż takowe generują jedynie złą energie, a z czasem mogą generować choroby. 

Kamienie szlachetne i kryształy – to naturalne środki uzdrawiające, małe elektrownie wytwarzające energię. Mogą przyciągać dobrą energię ki, dobre chi i wzmacniać ją, a także transformować shaqi. O działaniu kamieni decydują ich kształty i kolory, np. kamienie czerwone działają aktywizująco, zaś te w kształcie kul lub jaj łagodzą przepływ energii i przemieniają groźną shaqi oraz sprzyjają harmonii. 

Obrazy – fotografie, obrazy na płótnie, rysunki, akwarele z pozytywnymi motywami pobudzają energię chi. Szczególnie wskazane są obrazy z kwiatami, aniołami lub bóstwami (tanki), delfinami, płynącą wodą czy pięknymi widokami, pięknymi krajobrazami. Unikamy jednakże obrazów w tonacjach mrocznych, czarnych, ciemnych, brunatnych i szarych (szarości). 

Parawany i inne przegrody – chronią przed nieproszonymi spojrzeniami, a także przed strzałami sha ki (negatywnego ki, złego oka, czarnej magii etc.). 

Rośliny doniczkowe – mocno przyciągają energię ki czy chi (prany). Muszą być mocne, zdrowe oraz pielęgnowane z sercem. Najwięcej ki czy chi dają rośliny doniczkowe kwitnące, o dużych, okrągłych lub szerokich liściach. Należy uważać na rośliny o liściach lancetowatych, „uzbrojonych”, ponieważ mogą stanowić źródło sha ki czyli złej energii. 

Symbole szczęścia (zachodnie i wschodnie) – przyciągają dobre energie. Należą do nich wachlarze, podkowy, świnki szczęścia, czterolistna koniczyna, żelazna podkowa, zielona żabka oraz żabka bagua z Feng Shui, anioły i wizerunki bóstw (dewów), tanki (bodhisattwowie) itp. 

Muzyka, dźwięk i przedmioty wydające dźwięki – powodują harmonijne drgania w pomieszczeniach i nas samych. Godna polecenia jest muzyka medytacyjna i muzyka klasyczna (np. specjalne ragi indyjskie, spokojna muzyka japońska), dzwonki wietrzne przyciągają natomiast korzystną feng shui. 

Zapachy – najlepiej naturalne olejki eteryczne i kadzidła. Oczyszczająco działają olejki cytrynowe, pomarańczowe, mandarynkowe. Energię dobrego zdrowia i długowieczności przyciąga specyficznie japoński olejek z drzewa cedrowego. 

Od tysięcy lat w duchu sztuki feng shui urządzane są tradycyjne chińskie i japońskie ogrody, uznawane za miejsca święte. Specyficzna estetyka oraz poglądy związane z tą ideą szybko rozprzestrzeniły się na całym globie, stając się w efekcie międzynarodowym trendem. Fascynacja kulturą Dalekiego Wschodu sprawiła, iż obecnie powszechnym stało się aranżowanie otoczenia domu zgodnie z zasadami feng shui. Nie jest to jednak zadanie łatwe, ponieważ wymaga wiedzy, staranności oraz wyczucia, zarówno na etapie projektowania, jak i zakładania przydomowej zieleni. Właściwie zaplanowany ogród może zapewnić użytkownikom i odwiedzającym go osobom zdrowie, bogactwo, pomyślność czy też udaną karierę zawodową. 

Fusui i kolory wystroju mieszkań oraz biur 


W sztuce Fusui czyli Feng Shui, podobnie jak w Wastu, kolory mają ogromne znaczenie – na podstawie tego, czym się otaczamy, jakich barw używamy, można "zaprogramować" kondycję fizyczną i psychiczną naszą i innych osób przebywających w danej przestrzeni. Odpowiednio dobrane barwy we wnętrzu wspierają zdolność osiągania celów i realizowania marzeń. Specjaliści od Feng Shui, Fusui czy Wastu przekonują, że dzięki temu możemy mieć wpływ na swoją przyszłość i zdrowie. Nawet rodzimi specjaliści od geomancji i radiestezji doskonale wiedzą i uczą od wieków, aby unikać kolorów czarnych, ciemnych, brunatnych, szarych czy podobnie mrocznych, gdyż generalnie sprzyjają rozwojowi różnych chorób, zaburzeń i dewiacji, w tym psychoz. 

W miejscu częstego przebywania, w tym w domu i miejscu pracy, nie jest dobrym popularna na przełomie XX i XXI wieku zimna biel (normalnie kolor śmierci, martwoty). Biel zawsze czynimy ciepłą, słoneczną, poprzez delikatne zabarwienie niewielką ilością żółtego. Zamiast zimnej bieli można używać delikatnego koloru srebrzystego, ale trzeba uważać, aby nie była to szarość, a rzeczywiście srebrzystość. Zasadnicze kolory systemu Pięciu Elementów (Żywiołów) to: Zielony (Drzewo, Wiatr), Czerwony i Czerwonawo-Pomarańczowy (Ogień), Żółty (Ziemia), Biały ale słoneczno-biały ciepły kolor (Metal, Złoto), Niebieski od Błękitu po Indygo (Woda). 

Złote i oranżowe (pomarańczowo-złocisto-żółte) starochińska i japońska filozofia łączy z wszechmocą. To są kolory cesarzy, władców z niebios. Otaczają się nimi osoby mądre, tolerancyjne, o wybitnej cierpliwości. Pomieszczenia w tych odcieniach są pełne światła, energii i witalności. Sprzyjają lepszej pracy, motywacji i koncentracji. 

Czerwień, płomienna czerwień, jest kolorem szczęścia i powodzenia oraz dobrej miłości. W Chinach, a także w Japonii i Indiach zgodnie z tradycjami na czerwono ubiera się panna młoda idąc do ślubu. Kolor ten wprost kipi energią, fascynacją, ciepłem i szczęściem. Warto mieć w swoim otoczeniu choć kilka akcentów z tej linii kolorystycznej. Obok czerwieni równie wyraziste są fiolety – barwy związane z bogactwem i religią, ale są dobre do medytacji i fascynacji duchowo-magicznych. 

Błękity są kolorami uspokajającymi, a do tego magicznymi czy duchowo-mistycznymi (w chrześcijaństwie to kolor maryjny, w Indii to kolor Kryszny, Bogini Durga czy Kali i innych bóstw niebiańskich). Sprzyjają relaksowi i medytacji, stanom mistycznej ekstazy oraz głębokiej modlitwy. Znakomicie sprawdzają się w pokojach wypoczynkowych i alkowach, dobre do salonu medytacyjnego czy pokoju skupienia i modlitwy. 

Zielenie, a także jasne beże i kolory neutralne w barwach najbliższych naturze tworzą doskonały klimat do odpoczynku. Wnętrzom dodają świeżości i finezji. Od dawien dawna zielenie wskazywane są za najwłaściwsze do sypialni. Odcienie jasne zaś – jasne beże, słoneczne ciepłe biele, kolory jesiennych liści, naturalne kolory drewna – świetnie pasują do kuchni i jadalni. Wprowadzają do nich wrażenie czystości i dużo światła. 

Stanowczo unikamy kolorów czarnych, brunatnych, szaro-burych oraz szarych, szczególnie jeśli chodzi o większe powierzchnie w tych kolorach lub dłuższe w nich przebywanie. 

Przedpokój powinien  być zawsze zapraszający jasny, radony. Wskazane są pastele - zielenie, niebieskości, biel, lila. Niech dominują barwy radości, aby chciało się wchodzić w gości! 

Bagua - Kompas ustawień pokoju, mieszkania, działki
Japońscy mistrzowie Reiki, podobnie jak mistrzowie Reishi-Jutsu i innych sztuk związanych z Onmyodo (In-Yo) zwykle dobrze się orientują w zasadach aranżacji przestrzeni mieszkalnej czy użytkowej i powinni być zdolni do udzielania fachowych porad. Okrojone i uproszczone, tak zwane Zachodnie lub Współczesne Reiki, niestety często dziwnie "zapomina" wyszkolić swoich Mistrzów (III Stopień Reiki, Okuden) w zakresie takich oczywistych umiejętności koniecznych jak doradzenie pacjentowi zmian w wystroju mieszkania dla poprawy stanu zdrowie, usunięcia pecha i przywrócenia szczęścia w rodzinie. Umiejętności geomantycznych Fusui jest wszak dużo więcej, a zainteresowanych zapraszamy do studiowania Usui Reiki w tradycyjnym formacie japońskim znanym jako Shin Shin Kai Zen Usui Reiki Ryoho, w skrócie Dento Reiki... 

.................................................


Więcej o japońskich terapiach naturalnych i tradycyjnej medycynie poczytasz tutaj: 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz